Kubrick, bu filminde de detaylara sıkça yer vermiş. Detayların onun için çok önemli olduğunu biliyoruz zaten. Filmde geometriye
her yerde rastlamak mümkün (gömlekler çoğu zaman çizgili, perdeler de öyle),
simetriye de çok fazla önem vermiş (kırmızı renkli asansörün gerçekte simetri
olmadığı biliniyor). Oteldeki ruh bunaltıcı havayı çeşitli olağanüstülüklerle
güçlendirmiş; Jack yazı yazarken arkasındaki sandalyenin kaybolması,
daktilosunun renginin değişmesi, kablosuz TV, Wendy’nin kilitlediği kilerden tek başına
çıkabilmesi gibi. Genelde ABD Bayrağının renkleri olan mavi, beyaz ve kırmızıya
giysilerde çok sık rastlanıyor (otel müdürü Stuart Ullman, Wendy ve Dany’de
özellikle).
Shining nedir?
(Bu çerçevede Dany’nin hemen başının
üzerinde görülen bıçakların kadraja alınması, geleceğin habercisidir.)
Şef Aşçı Dick ’anımsıyorum da küçükken büyükannem ve ben
birlikte konuşurduk hiç ağzımızı açmadan, buna Shining derdi.’ Diyor bunun
anlamı geçmişte olanları görebilmekmiş. Birçok insanda Shine özelliğinin
olduğunu söylüyor ve bu adamla Dany arasında bu özellikten dolayı telepatik bir
bağın oluşmuş olduğunu, Jack 231 nolu odaya girdiği zaman ikisinde donup
kalışından anlayabiliriz.
(Jack 237 no’lu
odadayken, Dick ve Dany bir çeşit koma halinde.)
The Intervıew: JACK
KİM? : Bu bölümde Jack öğretmen olduğunu
belirtiyor ve Müdür Stuart Ullman’dan Charles Grady’nin sinir depresyonuna
girerek otelde 2 kızı ve karısını baltayla öldürüp kendisini tüfekle vurduğunu
öğreniyoruz.
Dany daha otele gitmeden 2 kızı
kanlar içinde görüyor. (Shine özelliği)
Jack’ in içkili gelip Dany’i
incittiğinden beri Tony’nin var olduğunu söyleniyor. (Jack bu olayı
unutamamasının nedeni Wendy olarak gösterecek ve Wendy onun hayatında olduğu
süre boyunca o uçsuz bucaksız otelde yalnızken delirmesinin etkenlerinden biri
olacaktır.)
Closing Day: KIZILDERİLİ SOYKIRIMI: Otele
gelirken ailenin pek de mutlu olmadıklarını görüyoruz. (Jack’i huzursuz eden
etmen ‘Wendy’nin varlığı’ buradaki mutsuzluğa sebep yine) Jack oğluyla konuşurken onun kokacağını
düşünüp yamyamlardan bahsetmekten de çekinmiyor üstelik. Onların Danner Bölgesi'nde
at arabalarında altın aradıklarını, yaşayabilmek için yamyamlık yapmak zorunda
kaldıklarını söylüyor.
Oteli geçerken oteldeki
motiflerin Novajo ve Apaçi motifleri olduklarını ve bölgenin önceden yerli
mezarlığı olduğu öğreniyoruz. (Motifler Kubrick tarafından yerleştirilmiş)
Halılar, pencereler, duvarlar bu motiflerle dolu: Dick’in arkasındaki daha
sonra Jack’in de arkasında göreceğimiz Kızılderili motifli teneke, Jack’in
tenis topu attığı duvardaki motif, Jack’in arkasındaki halı ve otelin
camlarındaki şekiller hep onlara ait.
Dick ‘Dondurma ister misin Dany?’
Demeden duyuyor Dany geçmişi önceden
görerek, özel güçlere sahip olduğunu burada daha iyi anlıyoruz. Kamera zoom in yapıyor ve arkadaki rahatsız
edici müzik bu anlamı güçlendiriyor. Aşçı Dick bu soruyu sorduğu gerçek zaman
da çikolatalı istiyor. Aşçının zenci olması ve istenen dondurmanın çikolatalı
olması ve aralarında kurulan telepatik özellik; Dany’nin onlara yakınlığını
gösteriyor.
Bir ay sonra
JACK KİM?:
Bu sahnede aynadan zoom out ile çıkmasıyla Wendy’yi görürüz. Jack, Wendy ile konuşurken otele daha önce gelmiş gibi hissettiğini söylüyor. Konuşma esnasında Kubrick in kısa bir Wendy görüntüsünden sonra açı atlamayıp aynaya geçiş yapması yine onun yaratıcılığını gösterir.
Birinci Plan |
İkinci Plan |
Thursday: Jack, dışarıda oynayan ailesine anlamsızca bakıyor
ve artık onlarla mutlu değil.
Saturday: Wendy her an gidebilmek ve yalnızlık duygusunu
biraz olsun azaltmak için arama yapıyor. Dany ise otele ilk geldiklerinde
olduğu gibi kızları görüyor. Fakat bu kez kızlar ona: merhaba Dany, gel bizimle
oyna diyorlar.
Monday:
Kamera hareketleriyle bile gerilim
yaratmayı başarmış Stanley Kubrick. Dany’den yavaş hareketlerle geriye gelirken
birden Jack’e dönüşü korku vericidir. Jack uyumuyordur. Yine burada Dany’e asla
zarar vermeyeceğini söyler.
KIZILDERİLİ SOYKIRIMI:
Beyaz adamın günahı diyor Llyod’a ve burada yine soykırımdan bahsediyor.
JACK KİM? : Llyod, Jack’i
tanıyor, senden her zaman hoşlandım diyor farklı bir sahnede Llyod’a‘şimdi
geldim, geri dönmüş olmak güzel’ diyor.
Jack 231 nolu odaya girer
banyodaki genç kadına sarılır. Sonra aynadan görürkü kadın çirkinleşmiş ve ilk
önce onun dokunduğu yerlerden çürümeye başlamıştır, buradan Jack’in öldürdüğü
karısı olduğunu anlayabiliriz.
Balo da görürüz daha sonra Jack’i
garson ile karşılaşır ve ona eski dostum diye hitap eder. ‘Sizi burada nasıl
çağırıyorlar?’ diye sorduğunda ise ‘Delbert Grady’ cevabını alır. Ailesini
öldüren adamın adı Charles Grady idi. Demek ki bu adam onun akrabası. Garson ’Burada
bekçi olan hep sizdiniz ben buradaydım… Oğlunuz birini buraya çağırıyor (Dick
ile aralarında bir bağ oluşmuştu ve Dick onlara ulaşamadığı için oraya geliyor.)…’
der ve Oğlunun onu yenmek istediğini, karısına ve oğluna ders, hatta daha
fazlasını vermesi gerektiğini de söyler.
Dany ‘ yi görürüz, sürekli
‘REDRUM’ (tersten murder: cinayet) demektedir. Tony onu ele geçirmiştir.
Wendy, Jack’in yazdıklarını
görür. Sonra datartışırlar. Wendy çok korkmaktadır ve artık kesin olarak Jack
olmadan kaçmayı kafasına koyar. Jack’i kilere kilitler.
…All
work and no play makes Jack a dull boy…
…All
work and no play makes Jack a dull boy…
…All
work and no play makes Jack a dull boy…
Jack kilerde uyandığında ‘Wendy!’
derken, Grady’nin sesini duyuyor, ona görevini yapacağına söz verip oradan
nasıl olduğunu bilmediğimiz bir şekilde çıkar; karısını ve oğlunu öldürmeye
gider.
Bu sırada gelen Dick’i öldürür,
beyaz adam olarak. Wendy de karanlık koridoru, simetri asansörü ve hayalet
insanları görmektedir korkudan.
KIZILDERİLİ SOYKIRIMI: Dany’nin Jack’ten kaçarken
kullandığı iz kaybettirme yöntemi kızılderililere aittir.
Dany ve Wendy sonunda kurtulur. Filmin sonunda
Jack’in 1912 yılında yaklaşık otelin kurulduğu zamanlarda çekilmiş olan
fotoğrafına görüyoruz.
SONUÇ:
1 ) Jack’in bunalımı, oğluna daha
önce vermiş olduğu zarardan ve karısının bu durumu ona hatırlatmasıdan,
istediği romanı bir türlü yazamayıp otelin içinde kabolup gidişinden ileri
gelmektedir. Burada Wendy bir anne olarak, ailesine sahip çıkmaya çalışmakta
onları korumak için telefon ile iletişim kurmayı denemekte ve artık ne olursa
olsun oradan ayrılmaları gerektiğini düşünmektedir. Tüm bunlar olurken özel
yeteneklere sahip Dany ise otelde daha önce olanları görür ve ağzında yaşayan
hayali arkadaşı Tony’e sığınır. Babasının onunla ilgilenmemesi nedeniyle de
mutsuzdur ve ondan daha önce yaşadıkları nedeniyle de korkuyordur. Koridorlarda
sıkıntıdan dolaştıkça sürekli geçmişin kanlı koridorlarında can vermiş 2 kızı
görür ve gizemini bilmediğimiz 237 nolu oda tüm aileyi dehşete sürükleyecek
detaylarla varlığını korur. İlerleyen sahnelerde Jack kendini kaybetmiş
hayaller görmeye başlar romanını bitirme isteği ve ilerleyememesi onu
mahvetmiştir, onu oradan uzaklaştırmaya çalışan Wendy’e iyice düşman
kesilmiştir ve Wendy’nin onu kilere kapatması bardağı taşıran son nokta
olmuştur. Ve gözü dönmüş halde acımadan Dick’i öldürür ve ailesine saldırır. En
sonunda donarak ölen kendisi olacaktır. Onun bu ruhsal bunalımını film içinde
yaşarız, kelimelere dökülmeyecek dehşette bir dünyası vardır. Gerçekten de o
otele giden Meltem Cumbul, orada iki gün kalmanın kendisine yettiğini söyler.
Çok geniş bir yerde kimsesiz kalmanın yanı sıra, istediği işi yapamamanın
verdiği üzüntü onu bu hale getirmiştir.
Filmde, bu ruhsal bunalımın
verdiği gerilim havası , Wendy Carlos’un yapmış olduğu müzikler ile
desteklenir. Filmin başladığı andan itibaren bilinçaltımıza işleyen bu
müzikler, istemsiz bir biçimde izleyiciye gerilim duygusunu enjekte eder.
Sonrasında gelen görüntüler ve Jack’ın ne yapacağı belli olmayan bir adama özgü
yüz ifadesi ise izleyicide korku uyandırır. Shining , sıradan olmayan bir korku
filmidir. Psikolojik gerilim unsurları filmde daha ağır basar. Karakterlerin
yaşadıklarını anlamaya çalışırken , başarısız olmanın iç huzursuzluğu izleyiciyi
etkilerken, arkadaşlarıyla koşup oynaması gerekirken sıkışıp kalan bir çocuğun
hayali arkadaş edinişiyle korkutucu shining (geçmişi görme) özelliğinin onu
nasıl değiştirdiği ve Wendy’nin ne yapacağını bilemediğini ancak ailesini
korumaya çalıştığını görürüz. Tüm bunlar ‘steadicam’ ile çekilen görüntülerle
birleşerek izleyiciye korkutucu bir atmosfer sunmaktadır.
Filmin fantastik bir anlatımı
olduğunu göz önüne alırsak sonuçlar bizi jack’in gerçekte kim olduğunu
sorgulamaya iter JACK KİM? Sorusu altında
elde ettiğim bulgular arasında şöyle bir sonuca vardım; Jack zaman içinde
yolculuk yapabilmektedir. 1921 yılında otelde ve gençtir, garsonu ve barmeni
tanıyordur. Filmde yine gençtir ve yine ailesini öldürme girişimindedir. Zaten
Llyod’a şimdi geldim gibi sözler sarfetmesi onun zamanın her yerinde yaşamakta
olduğunu gösterir. Otel gizemli değildir tün gizem Jack’tedir.
2) KIZILDERİLİ SOYKIRIMI: Filmin
hemen her yerinde görülen Kızılderililere ait motifler, onlardan bahsedilmesi
boşuna değildir. Kubrick asla gereksiz yere bir şeyler sıkıştırmaz filmlerine,
her detayı düşünülmüş filmlerinde bir diyalog geçiyorsa o mutlaka önemlidir.
Sürekli gördüğümüz ABD Bayrağının renkleri bu motiflerle birleştiğinde işte bu
soykırıma ulaştırıyor bizi. Jack’in balta ile ailesine saldırması sahnesinde
kullanılan balta , bir obje olarak bize Kızılderilileri çağrıştırmaktadır Beyaz
adamın günahını filmin alt metnine ekleyip eleştirisini yapmıştır Kubrick.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder